Juksenuggets

 Fineste piecen i byen=)
Søndager er ikke den morsomste dagen i uka, i allefall ikke for min del. Jeg bruker mye av søndagen på litt dumme tanker, og ser grinefilm. Det er egentlig greit, men ikke hver søndag!!! Jeg er egenlig ikke en spesielt depressiv person, men på søndager virker livet litt vanskelig…

Kuren er veldig enkel; ikke sitte hjemme og deppe, men komme meg ut blant folk. Heldigvis har jeg stående avtale om søndagskos sammen med verdens beste menneske=) Vi sitter i timesvis på cafe, leser aviser, har quiz, snakker om alt mellom himmel og jord, og LER!!! Forrige søndag ble tilbrakt på cafe Løkka, der jeg spiste rågod veggisburger. Og nå kommer det innlegget egentlig skal handle om, nemlig gårsdagens middag.

Inspirert av den gode burgeren som var lagd av kikerter lagde jeg kikerteboller som faktisk kunne gått for nuggets. Jeg skal prøve å lage dette til tantebarna mine en gang, og se om det slår an hos de.



Kikerteboller (ca.35 stk.)

1 liten gul løk
2 kløfter hvitløk
ca.700 g kikerter
3 ss.mel
1-2 egg
krydder


Først litt om kikerter: kikerter fins både i tørket og hermetisk utgave. Bruker du tørkede kikerter må de bløtlegges over natta og kokes i ca. 25 min. Jeg kjøpte økologiske kikerter i pappkartong på Rema, det funket fint. Hvis du bruker hermetiske kikerter, skyll dem godt før bruk.

Hakk løk og hvitløk fint. Mos kikertene med gaffel eller foodprosessor (jeg slengte både løk og erter i foodprosessor=)). Jeg liker dem litt "grove", men hvis dette skal serveres til småttiser tror jeg det er lurt å kjøre det helt jevnt.

Nå har du en masse som er litt "tørr" i konsistensen, da passer det fint å blande inn mel og krydder. Jeg brukte byggmel for å høyne næringsverdien, men her kan man bruke hva man vil=) Krydder er egentlig opp til hver enkelt, men kikertene tåler mye krydder. Jeg brukte en liten håndfull chilikrydder, salt og pepper. Tror det er godt med alle typer ferske krydderurter, samt at jeg ser for meg at det går ann å lage dem med mildt tacokrydder, tandoorikrydder osv.

Rør inn et egg av gangen sånn at du har kontroll på konsistensen. Her kan man sikker  spe med alle slags væsker, hvis du vil gjøre dem vegan bytter du bare egg med vegetabilsk melk, f.eks. 

Lag små boller i hånda med teskje, dypp teskjeen i vann mellom hver bolle, da setter de seg ikke fast. Hvis du vil ha dem mer lik nuggets kan du rulle dem forsiktig i egg og strøkavring. Stek i olje i stekepanne til de er fint gyldne.Prøv først med en bolle for å teste om de henger fint sammen.

Jeg kombinerte med pitabrød med salat, fetaost og gresk dressing, og det var knallgodt! Tipper de kan formes til burgere også, men da ville jeg slengt i et par kokte poteter samt litt mer mel, f.eks. kikertmel.
 Hmmm, ligner litt på kebab i pita, men er 390 ganger bedre=)

Mine boller fikk overnatte i frysern og det tålte de godt.

Jeg glemte å ta bilder av prosessen i går, så bildene er fra i formiddag. Jobber sent i dag, så da må lunchen være litt som en middag=)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar